Trainingen in bedrijven en organisaties

 

Omgaan met klachten en conflicten

Extern

Personeel dat in de eerste lijn werkt krijgt vaak te maken met het ongenoegen van de klanten. Ook al dragen zij geen verantwoordelijkheid in het probleem, zij zijn het gezicht van de firma. Je kan de maturiteit van een bedrijf/organisatie aflezen aan hoe die eerste-lijn-mensen met klachten omgaan. Meestal leren we thuis en op school niet hoe we dit constructief kunnen aanpakken en zitten we heel snel in de verdediging. Het gevolg is dat de klant zich niet gehoord voelt en in kwaadheid vertrekt. Zo ontstaat een negatieve roddelstroom omdat het probleem niet geregeld is. Mijn visie is om het probleem binnenshuis te houden én het op te lossen. Dit creëert bij de klant het vertrouwen dat, zelfs al is het moeilijk, er toch een oplossing mogelijk is. Bedoeling is wel dat beide partijen hun verantwoordelijkheid nemen zonder grenzeloos de ander in alles gelijk te geven. Deze vaardigheid aanleren schept meer plezier bij het personeel én bij de klant. Je kan hier dus spreken van een win-win situatie.

Intern

Omgaan met klachten en conflicten binnen je bedrijf behoort ook tot de opties. Je kan hiervoor een cursus op maat laten maken, nà een studie ter plekke van het probleem. Mijn ervaring is dat er heel veel energie in het onopgeloste probleem gaat zitten en dat werkt verlieslatend. Er is een sterke personeelswissel, er is ziekteverzuim, er is gebrek aan inzet en motivatie. Er is geen prettige werksfeer. De meeste mensen vertonen vermijdingsgedrag als het om problemen gaat. De realiteit leert dat dit het alleen maar erger maakt. Dus meteen de koe bij de horens vatten!

 

Binnenkort meer info over volgende trainingen

  1. Ethiek en visie in het bedrijfsleven
  2. Leiding geven, de autoriteit van binnenuit
  3. Individuele Coaching
  4. Basisreeks Communicatie technieken en analyse
  5. Teambuilding: je medewerkers herontdekken
  6. Samenwerking: inviteren - confronteren - realiseren
  7. Humor op het werk
  8. Enthousiasme, creativiteit en dynamiek ontwikkelen op het werk
  9. De dynamische man/vrouw
  10. Ontwikkelingsfasen van een team/bedrijf
  11. Veranderingsprocessen coachen
  12. Bedrijfscultuur